Wewnątrzszkolny system oceniania w mojej szkole zakłada, aby zakres wymagań edukacyjnych dzielić na tzw. wymagania podstawowe - P, ponadpodstawowe - PP i wykraczające- W. Ustalono również szczegółowe kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie:
Zakres wymagań |
Zaliczenie poziomu |
Stopień |
Podstawowe ( P ) |
60 % pkt. P- konieczne, zal.
80 % pkt. P- podstawowe, zal. |
dopuszczający
dostateczny |
Ponadpodstawowe
( PP) |
60 % pkt. PP- rozszerzające, zal. |
dobry |
80 % pkt. PP- dopełniające, zal. |
bardzo dobry |
Wykraczające (W) |
Zal. |
celujący |
Taki sposób oceniania wiedzy i umiejętności ucznia stwarza konieczność konstruowania i budowania testów wielopoziomowych. Uczeń musi zaliczyć najpierw tzw. umiejętności podstawowe na ocenę dostateczną i dopiero , kiedy zaliczy przynajmniej w 80 % zadania na ocene dostateczną, możę ubiegać się o ocenę dobrą czy bardzo dobrą, rozwiązując zadania trudniejsze. Skonstruowanie dobrego wielopoziomowego testu sprawdzajacego umiejetności dziecka, właściwy dobór zadań i stopniowanie trudności nie jest łatwe. Pragnę podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z budowaniem tego typu testów, dlatego przedstawiam swoją propozycję zadań na prace klasowe dla uczniów klas czwartych sprawdzające ich wiadomości i umiejętności posługiwania się zdobytą wiedza o wypowiedzeniu i częściach mowy.
Praca klasowa z zakresu wiadomości o wypowiedzeniu
Klasa IV
Rząd I
Poziom podstawowy ( dopuszczający i dostateczny )
Zad. 1
Ułóż, a następnie przepisz do zeszytu wyrazy tak, aby zawierały zrozumiałą informację.
osobowy , przyjechać, Zuzia, pociąg, jutro
zad.2
Ułóż po jednym zdaniu:
a)oznajmującym:
b)pytającym:
c)rozkazującym:
d)wykrzyknikowym:
zad.3
Ustaw w kolejności:
Zdanie oznajmujące, zdanie pytające, zdanie rozkazujące, zdanie wykrzyknikowe
Wynieś śmiecie. Jestem zmęczona. Odrobiłeś lekcje? Nigdy ci tego nie wybaczę!
zad.4
Podkreśl zdania w tekście:
Wieje wiatr. Zimny wiatr. Lodowiec przesuwa się.
zad.5
Poniższe wypowiedzi zostały niewłaściwie zapisane. Zapisz je poprawnie.
marylaspojrzałanaanięjejserceścisnąłbólnawidokbladejtwarzydziecka
zad.6
Z podanych zdań wypisz podmiot i orzeczenie.
W Krakowie znajduje się słynny kościół.
podmiot:
orzeczenie:
Mama wysłała Ulę do sklepu po cebulę.
podmiot:
orzeczenie:
zad.7
Podane zdania podziel na zdania pojedyncze i złożone.
1.Ania, Tomek i Ola długo rozmawiali o Kasi i Tomku.
2.Przeczytałem książkę, która mi się bardzo podobała.
3.Wczoraj do domu Kacpra przyszła Zuzia.
4.Świnki wędrowały po lesie i bawiły się w najlepsze.
Poziom ponadpodstawowy ( dobry i bardzo dobry )
zad. 8
Przekształć podane wypowiedzenia oznajmujące na pytające i rozkazujące.
Mama kupiła pieczywo.
zad.9
Rozwiń zdanie. Dodaj po jednym określeniu do podmiotu i orzeczenia.
Zwierzęta przygotowują się.
zad10.
Postaw brakujące przecinki:
Puchatek wybrał się na pierwszą wiosenną przechadzkę.
Słonko grzało rozkosznie więc położył się nad strumieniem i zaczął marzyć.
Wydawało mu się że trafił do Królestwa Miodu.
Miodowe rzeki stawy potoczki kusiły złotem i cudowną wonią.
Wymagania wykraczające ( celujący)
Nazwij wypowiedzenia ze względu na budowę.
1.Wilczki uczą się polowania najpierw na rodzicach.
2.Szarpią ich.
3.Kąsają.
4.Kiedy już okrzepną, przychodzi czas na wspólne zdobywanie pożywienia.
5.Koniec zabawy.
Praca klasowa z zakresu wiadomości o wypowiedzeniu
Klasa IV
Rząd II
Poziom podstawowy ( dopuszczający i dostateczny )
Zad. 1
Ułóż, a następnie przepisz do zeszytu wyrazy tak, aby zawierały zrozumiałą informację.
autobus,Jola, dzisiaj, pośpieszny, wrócić
zad.2
Ułóż po jednym zdaniu:
a)oznajmującym:
b)pytającym:
c)rozkazującym:
d)wykrzyknikowym:
zad.3
Ustaw w kolejności:
Zdanie oznajmujące, zdanie pytające, zdanie rozkazujące, zdanie wykrzyknikowe
Czy pomożesz mamie? Chętnie pomogę. Wycieraj starannie.Co za szczęście!
zad.4
Podkreśl zdania w tekście:
Bezradnie opuściła ręce.Więc znowu pomyłka.Poczuła się zmęczona.
zad.5
Poniższe wypowiedzi zostały niewłaściwie zapisane. Zapisz je poprawnie.
Nietoperzelatająnocąsąjedynymilatającymissakami
zad.6
Z podanych zdań wypisz podmiot i orzeczenie.
Mały Jacek z apetytem jadł soczystą gruszkę.
podmiot:
orzeczenie:
Pluszowego misia tuli mała Julka.
podmiot:
orzeczenie:
zad.7
Podane zdania podziel na zdania pojedyncze i złożone.
1.Chodźcie szybko, pośpieszcie się.
2.Pojedziemy na wycieczkę do Krakowa, Wieliczki i Zakopanego.
3.Nie byłem w szkole,ponieważ zachorowałem.
4.Spędziliśmy czas na rozmowie i oglądaniu telewizji.
Poziom ponadpodstawowy ( dobry i bardzo dobry )
zad. 8
Przekształć podane wypowiedzenie oznajmujące na pytające i rozkazujące.
Tata poszedł na spacer.
zad.9
Rozwiń zdanie. Dodaj po jednym określeniu do podmiotu i orzeczenia.
Kwiaty rozkwitły.
zad10.
Postaw brakujące przecinki:
Niedźwiadek westchnął zamruczał cicho a potem zanurzył kosmatą grubą łapkę w lepkim strumieniu.
Zaczął napełniać brzuszek bo już był najwyższy czas na „małe co nieco”..
Wymagania wykraczające ( celujący)
Nazwij wypowiedzenia ze względu na budowę.
1.Wilczki uczą się polowania najpierw na rodzicach.
2.Szarpią ich.
3.Kąsają.
4.Kiedy już okrzepną, przychodzi czas na wspólne zdobywanie pożywienia.
5.Koniec zabawy.
Praca klasowa z zakresu wiadomości o częściach mowy klasa IV
Rząd I
Wymagania podstawowe
Zad.1 Nazwij części mowy w zdaniu:
Pilni uczniowie przygotowali się starannie do trudnej klasówki.
pilni
uczniowie
przygotowali się
starannie
trudnej
klasówki
zad.2. Odmień przez przypadki w liczbie poj. i liczbie mn. wybrany rzeczownik ze zdania z zad.1
Zad.3 Odmień przez osoby i liczby czasownik ze zdania z zad.1
Wymagania ponadpodstawowe
Zad.4 Z podanych zdań wypisz czasowniki w formie osobowej i określ ich osobę, liczbę, czas i rodzaj.
Reksio przeciągnął się i ziewnął. Zawsze tak robił, ilekroć marzył mu się długi spacer.
Zad.5 Podkreśl rzeczowniki i określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.
Zadzwonił dzwonek na przerwę. Dzieci wybiegły na korytarz.
Zad.6 Podkreśl przysłówki w wypowiedziach:
Odpowiednio zaplanuj czas pracy.
Przed rozpoczęciem nauki otwórz szeroko okno i dobrze wywietrz pokój.
Zad.7 W podanych wyrażeniach podkreśl przymiotniki i określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.
grubą książką
dużego koszyka
piękna lalka
Zad.8 Utwórz bezokoliczniki:
ugryzł –
siedziałeś –
lubiłem –
Praca klasowa z zakresu wiadomości o częściach mowy klasa IV
Rząd II
Wymagania podstawowe
Zad.1 Nazwij części mowy w zdaniu:
Kasia napisała wczoraj długi list do cioci.
Kasia
napisała
wczoraj
długi
list
cioci.
zad.2. Odmień przez przypadki w liczbie poj. i liczbie mn. wybrany rzeczownik ze zdania z zad.1
Zad.3 Odmień przez osoby i liczby czasownik ze zdania z zad.1
Wymagania ponadpodstawowe
Zad.4 Z podanych zdań wypisz czasowniki w formie osobowej i określ ich osobę, liczbę, czas i rodzaj.
Kotek ziewnął i wyciągnął się. Zawsze tak robił, gdy pragnął spać.
Zad.5 Podkreśl rzeczowniki i określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.
Miecio zamiatał wielką miotłą wyrzucone przez przechodniów puszki.
Zad.6 Podkreśl przysłówki w wypowiedziach:
Przerywaj pracę i pomyśl krótko o czymś przyjemnym.
Po przerwie nie ociągaj się długo i szybko wracaj do nauki.
Zad.7 W podanych wyrażeniach podkreśl przymiotniki i określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.
wąskim paskiem
wysokiemu dziecku
ładna pogoda
Zad.8 Utwórz bezokoliczniki:
znalazł–
poszliśmy–
napiszecie–
Opracowanie: Hanna Mrozińska
nauczyciel polonista w SP 1 w Czersku |